برجام تحت هیچ شرایطی نباید موجب فرجام و تعطیلی صنعت داخل و واردات محصولات مشابه خارجی شود.
همچنین با توجه به اینکه ۵ شرکت بزرگ واگنساز در کشور وجود دارد، متأسفانه اکثر کارخانجات واگنساز یا تعطیل هستند یا با حداقل ظرفیت مشغول به کارند و باید از این ظرفیت بالقوه استفاده بهتری کرد.
با ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور ساخت این واگنها در کشور امکان پذیر است؛ علاوه بر این راه حل دیگر این است که با ایجاد شرکتهای مشترک با طرفهای خارجی باید کاری کرد تا هم نیاز داخلی به قطارهای سریعالسیر تأمین شود هم تکنولوژی روز دنیا به صنعت ریلی منتقل شود.
در زمینه ساخت واگنهای باری در سطح کشور تحت هیچ شرایطی نیاز به واردات نداریم و توانایی ساخت آن در داخل وجود دارد.
در زمینه واگن مترو نیز لازم نیست وارداتی در این زمینه داشته باشیم، توان ساخت داخلی در زمینه واگنهای مسافری تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیز وجود دارد.
این فکر که واگنسازان داخلی توانایی ساخت واگنهای با کیفیت را ندارند، اشتباه است و باید به توانایی مهندسان داخلی اطمینان داشت.
بنده به عنوان یک دلسوز اقتصادی و طرفدار اقتصاد مقاومتی از وزارتخانههای "اقتصاد و امور دارایی"٬ "صنعت٬ معدن و تجارت" و "راه و شهرسازی" و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درخواست دارم که از ثبت سفارش برای واردات واگنهای خارجی به کشور جلوگیری کنند.
متأسفانه بانکها برای ارائه تسهیلات به خودروسازان تمایل داشته اما به صنعت ریلی توجهی نمیشود، اکثر تفاهمنامههای امضا شده در نمایشگاه صنعت ریلی در حد همان تفاهمنامه باقی ماند و تبدیل به قرارداد نشدهاند؛ زمانی این مهم تحقق مییابد که بانکها وارد عمل شوند و منابع مورد نیاز راهآهن را تأمین کنند.
با توجه به اینکه واگنسازان داخلی تمام سرمایه خود را به میان آوردهاندمی توان تأکید کرد: ۵ شرکت واگنساز بزرگ کشور علاوه بر تأمین نیاز داخلی٬ توانایی و قابلیت صادرات محصولات خود را هم دارند که برای تحقق آن فقط نیاز به دریافت تسهیلات بانکی دارند.
درباره این سایت